Existens?

Jahaa, då var det prov på det här med vad som existerar eller inte.. Eller vad som utgör vad, hur man vet vad som är rätt eller fel, vad det är som påverkar oss till vissa beslut och därav ger oss ångest.
Ja det är mycket med allt iallafall... Lycka till, till mig!

Efter provet tänkte jag ta mig friheten att bli ledig för dagen, ta en runda med Kim på stan, fika lite på wanyes kanske, gå och boka om min uppkörning (pga att jag kom på att de på körskolan måste ju vara dum i hela huvet), träna lite och kanske få en stund att bara sjunka ner i soffan innan Hanna anläder hem för att mysa ett tag :)

Helgen ser rätt bra ut, ska ta en lugn utgång, mysa på lite, träna, köra bil, dricka hinkvis med te på waynes (förkylningen börjar kittla i näsan) och bara må allmänt bra hoppas jag.
 
Kärlek
Kan kärlek vara möjlig om förhållandet till den andre är så problematiskt?
Kärleken förutsätter två fria medvetna varelser. Samtidigt finns hos båda behovet av att kontrollera och äga. Man avkräver därför löften av den man älskar: Du måste vara trogen, du måste komma tillbaka, du måste alltid älska mig!
Vi försöker förslava den vi älskar. Samtidigt irriteras vi av dessa löften, om vi får dem. Å ena sidan
vill vi äga den andres frihet, å andra sidan vill vi vara frivilligt älskade. Vad tjänar det till att försöka tvinga någon att älska en? Kärlek måste alltså vara både fri och bunden, ett frivilligt fångenskap. Kanske kan man kort ögonblick undvika att se den andre som objekt, vi ser ist'ället världen med den älskades ögon. Kanske känner vi oss för en stud inte överflödiga. Men i stort förbli kärlek en hopplöshet.
/Jean-Paul Sartre


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback